Möte ger trygghet

– Nästa vecka, på tisdag, tar vi hål i en betongvägg i korridoren, säger mannen i den gula jackan. Därmed avhandlas en av de viktigaste punkterna på denna veckas Pulsmöte på Södersjukhuset avhandlad. Pulsmöten hålls i många projekt på flera håll på sjukhuset varje vecka.

Det är fredag, klockan är åtta på morgonen och snön faller utanför fönstret. Några tomma sängar står på vänt för vidare transport, patienter och personal går in och ut ur hissarna. Som så ofta byggs det samtidigt som verksamheten pågår för fullt.

Patrik Weinheimer är produktionsledare och arbetsmiljösamordnare bygg vid Forsen Projekt som jobbar vid Södersjukhuset på uppdrag av Locums. I gul reflexjacka och hjälm informerar han om vad som händer den närmaste tiden i bygget av en provisorisk lastkaj som ska användas när det stora bygget på västra sidan om sjukhuset pågår.

Magdalena Kucora från Neurofysiologiska mottagningen Karolinska, och Helena Lindstedt, enhetsledare på Servicegruppen, har slutit upp. Nu vill de veta hur det kommer att låta.

Patrik Weinheimer svarar genom en ljudhärmning och förklarar sedan i ord att det låter lite som när man diskar.

–        Fast högre, lägger han till.

Magdalena Kucora berättar efteråt att hon på fredagarnas arbetsplatsträffar har en stående punkt där hon informerar om hur bygget utvecklas. Därför går hon på Pulsmötet nästan varje vecka.

–        För oss är viktigt med färsk information inför kommande veckas planering. Det känns också bra att kunna lugna våra patienter när de undrar vad som är på gång. Det är också viktigt att veta att projektet går framåt, man bli mindre stressad av störningarna om man vet när det tar slut.

Patrik Weinheimer berättar att han ser det som viktigt att kunna ta hänsyn till verksamhetens synpunkter.

–        Därför vill vi att fler ska komma hit. För att få svar, klaga eller påverka, säger han.

Pulsmöten är också ett etablerat verktyg inom Lean för kommunikation, planering och att driva projekt framåt.

–        Att vi finns tillgängliga i vardagen ökar våra möjligheter att göra våra kunder nöjdare, säger Patrik Sparrentoft, Specialist El och samordnande Lean-coach på Locum.