Felanmälan via webben löser många problem

Att kunna felanmäla och snabbt få en felanmälan åtgärdad är något som Locum jobbat hårt med under några års tid. Locums felanmälan via webb eller telefon fungerar nu väldigt bra.

Tema: kundtjänst

Med över två miljoner kvadratmeter vårdlokaler i Stockholms län är det inte konstigt att det ibland händer saker och ting som innebär felanmälningar. Att felanmälningarna numera kommer in via webben är en stor fördel för alla parter.

- Tack vare att vi har fler och fler kunder som lägger sina arbetsorder och beställningar på webben så går det betydligt snabbare att hantera de mer akuta ärenden som kommer in till kundtjänst per telefonen, säger Anna Larsson, kundtjänstchef på Locum.

För att felanmälningarna via webben ska fungera på bästa sätt, så besöker medarbetare från Locums kundtjänst vården för att informera och visa hur man ska göra för att snabbt få rätt hjälp med sina problem.

- Alla jag träffar ser fördelarna med att anmäla via webben, säger Göran Daghjort, medarbetare på Kundtjänsten vid Locum.

Felanmälningar kan alltså göras via såväl webben som telefon till Locums kundtjänst. En viktig sak som måste uppges när någon gör en felanmälan är att ange det så kallade ”karmnumret”, det är ett rumsnummer som finns på dörrkarmen. Detta används för att en servicetekniker snabbt ska kunna lokalisera var problemet är.

Dessutom är det viktigt att den som anmäler ett fel måste beskriva problemet så noggrant som möjligt.

- Ju mer precist man kan beskriva var den trasiga lampan är desto snabbare kan man få hjälp, förklarar Göran Daghjort.

Under en vanlig arbetsdag kommer det in cirka 200 samtal dagtid, de flesta samtalen mellan 08.15-10.30. På tisdagar och torsdagar kommer det flest samtal på morgonen och minst inringningar sker på fredagar.

Fakta felanmälningar 2017

  • Inkomna samtal: 38 620
  • Inkomna webborder: 21 069
  • Inkomna mail: 14 891 (22/3-31/12)
  • De vanligaste ärenden som kommer är stopp i avlopp eller trasiga lampor