Snabb och effektiv snöröjning livsviktigt

Att snöröja är vintertid markentreprenörens främsta uppgift. Att bekämpa halka är en viktig del och krävs även då regn kan ha kylts på och bildat isigt underlag. På S:t Görans sjukhus är det Locums underentreprenör Tylömarks som är ansvariga för att utföra jobbet. De står redo på sjukhusområdet från den 15 oktober till 30 april med personal och maskiner för att ta hand om snö och halka.

Traktor som som flyttar på snön med skopan

– Vi har jour dygnet runt. Grundregeln för att starta snöröjningen är att det har kommit tre cm snö. Men när vi startar snöröjningen beror också på när snöfallet startar. Ibland är det bättre att arbeta förebyggande och komma igång i ett tidigt skede. Det beror också på vilken typ av snö det är som kommer, torr snö har mindre halkrisk medans blöt snö gärna packar sig och blir hal, berättar Lotta Oskarsson, arbetande förman på Tylömarks.

Maskinparken består av en stor plogbil som röjer gator och större ytor på sjukhuset, en minde plog som används till gångstråk, trottoarer och parkeringar samt en sandbil. Dessutom finns det extra mankraft som kan sättas in om behovet av handskottning är stort.

Snöröjning dagtid är en utmaning

Att följa SMHI:s  rapporter flera gånger om dagen är en viktig del av jobbet. Rapporten ligger till grund för planeringen av snöröjning, till exempel om det är bättre att starta under natten för att förenkla plogningen och hålla undan snön innan personer och bilar börjar röra sig på området.

– Vi har också en utökad tjänst hos SMHI som ger en fördjupad information. Vi kan bland annat se temperaturen på vägarna, daggpunktinformation med mera. Det är värdefull information för oss för planeringen av halkbekämpningen. Vi arbetar för att vara ute i god tid och på så sätt förebygga halkolyckor, säger Lotta.

Snöröjning dagtid är särskilt utmanande och tar extra tid då det är människor och bilar i rörelse. Redan före klockan 07.00 tar det fart.

– Självklart kör vi igång snöröjningen om behovet finns, men vi får stanna ofta och vänta. Det tar tid och det är inte alltid möjligt att komma åt överallt. Sandbilen ”skvätter” också, vilket vi behöver ta hänsyn till. Det gör att vi inte alltid hinner klart under dagen. Då kör vi ett varv till på natten, berättar Lotta.

Prioriterade ytor är ambulans- och akutmottagningar, huvudentréer och övriga viktiga entréer samt gångstråk och körbanor där det rör sig många människor och fordon. Den tillfälliga ambulansnedfarten och området vid huvudentrén är markuppvärmda och klarar sig bra så länge inte temperaturen kryper ned under minus 10 grader.

Just nu bevakas och skottas den tillfälliga gångrampen vid akuten och taxidäcket manuellt. Även ytor framför övriga entréer, trappor och nödutgångar kan behöva skottas för hand.

Snön flyttas vid behov

Snön som plogas och skottas bort måste lagras någonstans. I första hand lämnas den nära den yta som plogats. Växer sig högarna så stora att de blir en risk för framkomlighet eller skymmer sikten måste snön forslas bort.

– Vi kan flytta snön till markytorna vid reservkraften, där finns det gott om plats och högarna är inte i vägen. Men skulle det bli så stora mängder snö att det inte går att hantera på sjukhusområdet ser vi till att snön forslas bort med en kranbil till en återvinningstation. Det beslutet tas i samråd med Locum, berättar Lotta.

Det går åt en hel del sand under en säsong.

– Det är svårt att ge en exakt siffra, men cirka 40-50 ton sand sprider vi ut. Ibland använder vi också saltblandad sand för en effektivare halkbekämpning. Av miljöskäl försöker vi använda så lite salt som möjligt, men i undantagsfall saltar vi särskilt kritiska områden. Gångrampen till akuten är ett sådant ställe, berättar Lotta.

På våren, så snart vädret tillåter, sopas sanden bort.

– Allra senast ska vi ha sopat in våren till sista april, avslutar Lotta.

Publicerad: 8 mars 2018