Risker vid laddning av elfordon

Många åker redan kollektivt och alltfler tar cykeln, elcykeln eller elbilen till jobbet i vården. Tack alla som tar stort miljöansvar! Vi ser att allt fler laddar sina cykelbatterier och elbilar i våra vårdfastigheter. Riskerna med det är stora. Vi vill på detta sätt uppmärksamma er på vad som kan hända.

Elcykel

Incidenter med elfordon i samhället har ökat under 2019, bland annat har det förekommit flera allvarliga villabränder där cykelbatterier varit inblandade.  En brand i ett batteri har ett mycket snabbare brandförlopp där en hög effektutveckling nås tidigt vilket medför att när brandtekniska installationer aktiveras så har branden redan blivit för stor för att personal ska kunna släcka den. Det är inte heller ovanligt att batterier skvätter och att brandstarten sprids till flera delar av lokalen. Det förekommer också att giftiga gaser bildas.

Vi ser därför allvarligt på att vi nu får in rapporter om att batterier laddas inne på vårdavdelningar med inneliggande patienter och bilar som ansluts till vanliga elkontakter.

– Batterierna till elcyklar kan vara av skiftande kvalitet och därmed en potentiell brandfara. De kan explodera och giftiga gaser utvecklas. Brandförloppet är väldigt snabbt och vårdpersonalen kan inte släcka en sådan brand, säger Olga Nilsson, brandingenjör på Locum.

Det är inte heller tillåtet att ladda en elbil i ett vanligt eluttag inom ett sjukhusområde.

– Det kan orsaka störningar för den medicintekniska utrustningen inom vården och även ge upphov till bränder. Därför får laddning endast ske på anvisad plats, förklarar elsäkerhetsspecialist Börje Hjorth på Locum. 

Vi omvärldsbevakar området noga, bland annat via MSB och Elsäkerhetsverket och vi har en dialog med räddningstjänsten.

På Locum tittar vi på att hitta lösningar för att kunna möta en del av behovet att ladda fordon inom sjukhusområdena.