Luftens hjältar

En ambulanshelikopter kan i det akuta läget vara livsavgörande. Bakom en utryckning ligger en strategisk och logistisk utmaning, ett pussel som läggs av Locum. Vår kundtidning Rum har träffat teamet med högtflygande planer.

Vid trauman, andningssvårigheter, sårskador, hjärtproblem eller strokesymptom är snabb hjälp avgörande för att förhindra värre komplikationer. Befinner sig patienten i skärgårdsmiljö eller på annan plats som är svår eller omöjlig att nå med en ambulans är helikopter ett oersättligt hjälpmedel. Speciellt under sommaren, då fler vistas i skärgården, behövs hjälpen från ovan. 

Helikopter_3.jpg

Norrtälje sjukhus, Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhusen i Solna och Huddinge och Södersjukhuset har alla helikopterflygplatser för att kunna ta emot akuta fall med helikopter. Dessutom används de för patienttransporter mellan sjukhus, ofta med helikoptrar från andra regioner, från Åland samt vid enstaka flygningar från andra länder.

Men ska liv räddas och kostnader vara så effektiva som möjligt så krävs mer än bara snabba insatser. Flygning med ambulanshelikopter är en mycket tekniktung och myndighetsreglerad verksamhet med högt säkerhetstänk. Verksamheten är en prehospital spjutspets och helikoptern är ofta först vid olyckor och sjukdomsfall på svårtillgängliga platser. 

– Ambulanshelikoptrarna landar till och med på finlandsfärjor. Flygningar kan genomföras i mörker och dåligt väder, vilket ställer stora krav på utbildning och erfarenhet hos personalen. Verksamheten på flygplatserna styrs av vårdens behov, men också av internationella lagar, regler och bestämmelser förutom de nationella, säger Locums flygsäkerhetsstrateg Lennart Samuelsson. 

Logistiken bakom de cirka 3 000 insatserna per år i Region Stockholm är också den avgörande. Och det är där Lennart lägger sin tankeverksamhet. 

– Det vi försöker sträva efter är att få ut mesta patientnytta för skattepengarna och att det skapas en jämlik vård oavsett var du bor eller befinner dig.

Helikopter_2.jpg
Bild: I mitten på bilden står Locums flygsäkerhetsspecialist Lennart Samuelsson.

Lennart har själv varit pilot inom flygplansverksamhet i SAS och helikopterverksamhet inom både försvaret, kommersiellt helikopterflyg och ambulanshelikopter. De dryga 36 åren i luften ger honom och Locum en unik erfarenhet. 

Sedan september 2017 finns basen för Stockholmsregionens ambulanshelikopter på Mellingeholm flygplats söder om Norrtälje. 

Nu har Locum gjort en utredning på uppdrag av Region Stockholm för att se var basen ska placeras i framtiden. Oavsett var helikoptern ska stå mellan utryckningarna och var personalen ska få vila så kommer det hända mycket i luften framöver, spår flygsäkerhetsstrategen. 

– Vi har föreslagit Regionen att investera i ett infrastruktursystem där vi kan flyga i moln och dålig sikt med GPS. Där är tanken att koppla samman Visby, KS Huddinge, KS Solna och Norrtälje i ett system med flygvägar och instrumentinflygningar. Projektet delfinansieras av EU, säger Lennart Samuelsson. 

Helikoptrarna kommer att bli mer bränsleeffektiva och tystare. Redan nu har det gjorts mycket för att spara resurser på det området.

– År 2018 byggdes en tankanläggning på Södersjukhuset, vilket ökar tillgängligheten för helikoptern. Nu kan man tanka i centrala Stockholm och vara redo för nya uppdrag direkt. Trots att vi flyger på fler uppdrag i dag så har flygtimmarna minskat, liksom koldioxidutsläpp och buller. På Nya Karolinska i Solna har vi en passningsbas där helikoptern kan stå kvar efter att ha lämnat en patient. 

Tack vare det behöver de heller inte åka tillbaka den långa vägen till Mellingeholm i väntan på nästa uppdrag. 

– De här sakerna skapar ett mervärde till väldigt låga kostnader. 

Vad kan vi annars förvänta oss av framtiden?

– Jag tror att drönare kommer mer och mer. Vi har redan sett att de testar att köra ut hjärtstartare i Västra Götalandsregionen. Den verksamheten kommer öka snabbt när nya regelverk finns på plats. Då kommer vi nog även få se transporter mellan sjukhus med blod och andra medicinska produkter som behöver fram snabbt. Att flyga människor med drönare ligger nog längre bort, inte så mycket på grund av tekniska begränsningar, men av psykologiska. Människor kommer nog ännu en tid att flygas av människor. 

Och att det görs så effektivt som möjligt här i regionen ser Locum och Lennart till.

Publicerad: 7 december 2020