Byte av marmorgolv i akutvårdsbyggnaden

Marmorgolven i korridorer och hisshallar i akutvårdsbyggnaden (byggnad 52/59) behöver bytas ut. Arbetet som påbörjades 20 november har planerats i nära samarbete med berörda verksamheter och kommer att genomföras i etapper till mars 2025. Personal, patienter och besökare hänvisas till alternativa vägar och hissar.

Aktuellt i projektet 15 januari

Bytet av marmorgolvet i akutvårdsbyggnaden (korridorer och hisshallar) pågår sedan 20 november. Etapp 1 och 2 som innefattar arbeten på plan 3 och 4 avslutas inom kort. Delar av etapp 3 startar 21 januari.

Plan 3 öppnade 14 januari, men vi avvaktar med att leda om flödena tills plan 4 också är klart. Det kvarstår mindre kompletterande arbeten som går att utföra utan att störa några flöden.

Plan 4 (den del som ingår i etapp 2) blir klart under vecka 3 och planet öppnar 20 januari. Även på plan 4 kommer det utföras kompletterande arbeten efter att korridoren öppnats. 

Start av etapp 3

21 januari är planen att spärra av den sista delen av plan 4 som ingår i etapp 3. Tillfälliga flöden via IVA till akuthissen skyltas upp och grön våg leds om. Arbetet påbörjas på övriga plan i etapp 3 så snart vi har fått besked om tidplan från entreprenören.

Under etapp 3 vill vi säkerställa att tidplanen kan hållas och därför kan det bli förändringar i etappens omfattning och tider. Vi prioriterar färdigställande av plan 4 och återkommer med uppdatering av etappindelningar och tidplan så snart som möjligt.

Bilderna visar vilka områden som påverkas i etapp 1 och 2, på plan 3 och 4. Hissarna 90-92 hålls öppna på alla B-plan.

Etappindelning_plan 3_golvbyte.png
Bild: Påverkat område på plan 3, etapp 1 och 2.

Etappindelning_plan 4_golvbyte.png

Bild: Påverkat område på plan 4, etapp 1 och 2.


Varför behöver golven bytas?

Marmorgolven har visat sig vara undermåliga och behöver bytas ut. Det är inte själva marmorn som är problemet utan underarbetet, ett problem som inte var känt när akutvårdsbyggnaden färdigställdes utan har uppstått under tid.

”Det är självklart tråkigt och olyckligt att ett relativt nytt golv behöver bytas, men det är nödvändigt att rätta till problemet så snart som möjligt eftersom det är stora och ofta akuta flöden på dessa ytor”, berättar Sara Hultberg, fastighetsförvaltare på Locum.

Vilka områden och verksamheter berörs?

Korridorer och hisshallar i akutvårdsbyggnaden, byggnad 52/59, samtliga våningsplan berörs. Berörda hisshallar är målpunkt G och hisspaket utanför Pressbyrån mot akutvårdsbyggnaden.

De verksamheter som påverkas är i första hand samtliga verksamheter i akutvårdsbyggnaden, Neonatal, kvinnosjukvård/förlossning, Närakuten, BB-Stockholm, logistikcentrum inklusive patienttransport, säkerhetsenheten och övriga akuta flöden in till akutvårdsbyggnaden.

Hur har arbetet förberetts för att minimera störningar för vården?

Golvbytet utförs i etapper med start 20 november och ska vara klart under mars 2025.

”Projektet har under en längre tid haft dialog med berörda verksamheter och planerat etapperna med hänsyn till de akuta flödena. Berörda verksamheter har också genomfört risk- och konsekvensbedömningar som projektet tagit hänsyn till i planeringen av de olika etapperna”, berättar Elsa Enigk, Locums projektledare.

Hur påverkas patienter och personal?

Under arbetets gång kan du som rör dig på sjukhuset tillfälligt behöva gå en alternativ väg eller ta en alternativ hiss. Skyltning kommer att finnas på plats för att underlätta för både patienter och besökare.

Tidplan

Etapp 1 och 2 startade 20 november och påverkar plan 3 och 4. Det är i dagsläget oklart när de etapperna avslutas, tidplanen är förskjuten på grund av oförutsedda problem. Vi uppdaterar informationen inför respektive etappstart.

Löpande information

Projektet har löpande information med berörda verksamheter. Det kommer också att finnas pulsmöten där man kan få information om vad som händer i närtid.

Locum kommer att ha en byggprojektledare på plats som kan huset och känner till verksamheterna för att säkerställa flöden och vara på plats vid etappbyten och se att allt fungerar.

Om projektet

Start
Planerat slutdatum
Mars 2025
Extern projektledare

Elsa Enigk, elsa.enigk@regionstockholm.se, 070-229 56 31.

Laddar...