Rose-Marie Anderson

Möt Rose-Marie Andersson som gjorde sin LIA-praktik hos oss hösten 2021.

Rose-Marie_Andersson350x400.jpg

Praktiken övergick till en anställning och nu arbetar Rose-Marie som upphandlare på vår upphandlingsenhet. 

Innan egna barn och studier till offentlig upphandlare jobbade Rose-Marie drygt 15 år med 1–3 åringar på olika Montessoriförskolor i Uppsala och Sundbyberg. 

 

Vad fick dig att byta karriär?

- Jag har alltid brunnit för att arbeta med de små barnen, men det krävs en hel del, du behöver vara närvarande, inte bara fysiskt, utan också mentalt. Med två egna barn blev det till slut för mycket och jag kände att det var mer rättvist – både mot mina egna barn och de barnen jag arbetade med – att göra något nytt. På gymnasiet gick jag Barn- och fritidsprogrammet och för att vidareutbilda mig behövde jag komplettera mina kurser med engelska B. Sagt och gjort, under min andra föräldraledighet blev det fem veckors studier på Komvux. Sen kunde jag söka mig vidare.

Rose-Marie började sin YH-utbildning i januari 2020 och valet föll på den tvååriga YH-utbildningen till upphandlare på Frans Schartau.

- Jag gillar att skriva, räkna och nörda ner mig så därför föll valet på upphandlare – trots att jag inte visste någonting om LOU eller offentlig upphandling sedan tidigare. Men det kändes rätt! Det man kan utbilda sig till på en YH-utbildning är ofta ett bristyrke och en är nästan garanterad jobb efter avslutad utbildning. Då kändes det mindre läskigt. Det värsta som kan hända är väl att man ångrar sitt val, men det gjorde inte jag.

Liksom i övriga samhället gjorde sig pandemin snart påmind. Mycket av utbildningen har varit på distans och studenterna fick snabbt lära sig både Microsoft Teams och digital mötesteknik.

Hur upplever du annars att det var att gå en YH-utbildning?

- Det var jättekul! Det finns ett otroligt spann av olika YH-utbildningar att välja och alla är inom områden där det saknas kompetens. Därför känns det som ett enkelt steg att ta, eftersom man utbildar sig till något som behövs. Många av studenterna var i 30–35 års åldern och skolade om sig till ett helt nytt yrke, precis som jag. Gemensamt för oss alla skulle jag säga var att vi var väldigt motiverade - vi ville vara där.

När det var dags för utbildningens första LIA-praktik var det svårt att hitta arbetsplatser som kunde ta emot studenter under den rådande pandemin. En tredjedel av klassen, däribland Rose-Marie, fick istället arbeta med ett fiktivt upphandlingscase. Inför nästa LIA-praktik blev det på nytt en jakt efter ett företag som var villiga att ta emot en praktikant. Flera av Rose-Maries klasskamrater fortsatte på samma ställe som de varit på tidigare, medan Rose-Marie fick en plats hos oss på Locum. 

Vad visste du om Locum innan du började?

- Jag visste ingenting och var väldigt obekant med Locum som varumärke. Min sambo är dock projektledare inom byggbranschen och han tipsade mig om att söka till Locum. Sedan gick det fort; jag mailade upphandlingschefen Pia en torsdag, på fredagen svarade hon och på måndagen var det klart!

Den första tiden på Locum kändes superlyxig; Rose-Marie som är van vid att arbeta med småbarn och förhålla sig till andra människors behov befann sig plötsligt i en ”vuxenmiljö” och kunde själv bestämma när hon drack kaffe till exempel. En självklarhet för många, men inte för de som jobbar inom barnomsorg!

Berätta vad du fick göra på Locum som praktikant.

- Mycket av det man gör som praktikant är såklart ganska styrt, eftersom man inte har något eget mandat. I början läste jag mycket styrdokument och handböcker och lärde av mina kollegor. Därefter fick jag lite mera ansvar och började göra nya avrop från befintliga ramavtal. Jag fick också möjlighet att ta över några pågående projekt och slutföra dem när en av mina kollegor blev sjukskriven.

Rose-Maries praktik övergick till en anställning, och idag arbetar hon som upphandlare på vår upphandlingsenhet.

Berätta om din roll idag.

- Just nu implementerar vi ett nytt beställningssystem, Kommers, och där har jag, bland annat, varit ansvarig för att kategorisera in avtal, i detta ögonblick planeras utbildning för verksamheten, vi spelar in introduktionsfilmer och ser fram emot att få presentera Kommers för alla Locumiter. Tillsammans med min kollega Christine ansvarar jag för en del av Locums förnyade konkurrensutsättningar och konsultupphandlingar. Jag har verkligen känt mig välkommen här, både av mina närmsta kollegor och av övriga som jobbar på Locum. Och jag lär mig mycket nytt – varje dag!

Har du några tips till andra studenter som ska göra praktik på en arbetsplats?

- Jag tror att det är viktigt att vara ödmjuk och öppen för det mesta. Även om en uppgift kan ses som mindre utmanande och stimulerande, så är det en del av processen. Vill du ha ett jobb som måste du också visa att du är beredd att jobba. Sen tycker jag att man ska ta egna initiativ och våga ifrågasätta strukturer; det är ofta väldigt nyttigt att fråga ”varför?”.