Tydliga förbättringar vid akutmottagningen
Under våren byggde vi om vid akutmottagningen i syfte att förbättra patientflödet men också för att förbättra sekretessen, tillgängligheten och personalens arbetsmiljö. Såhär blev det.
Vi har flyttat på väggar, öppnat upp ytor, installerat nya skjutdörrar till kassan och satt in en mer tillgänglig informationsdisk. Dessutom har vi under samma period installerat sprinkler i lokalen samt ny belysning och undertak.
Vad innebär förändringarna för patienterna?
Tidigare väntade patienterna utomhus i ett enkelt skjul innan de en och en släpptes in på akuten, en lösning som funnits sedan covid. Nu är patientflödet mer likt hur det var före covid. Patienten går in i akutens entré, tar en kölapp och sätter sig i väntrummet. Sedan går en patient i taget fram till kassan för registrering, vilket sker bakom en skjutdörr där andra inte kan höra samtalet. Därefter hänvisas patienten åter till väntrummet eller till triagerummet.
Bild: Nya skjutdörrar in till kassan vid akutmottagningen.
– Sekretessen är betydligt bättre nu med lokalens nya utformning och de nya dörrarna vid kassan. Tidigare fanns det en risk att patienter kunde överhöra vårdens samtal med andra patienter, berättar Sandra Melin, enhetschef akutmottagningen vid Norrtälje sjukhus.
På grund av korsande patientflöden som medförde dålig sekretess fick patienten tidigare gå in vid akuten och sedan ut via huvudentrén. Nu med det förbättrade patientflödet och nya dörrar vid kassan kan patienterna använda entrén vid akutmottagningen för både in- och utgång.
Bild: Sandra Melin, enhetschef akutmottagningen och Rune Fagerlund, fastighetsstrateg hos Tiohundra.
– För den som vill går det bra att vänta utomhus också. Vi har skyltar med könummer synliga utomhus och även ”puckar” som på restaurang som visar när det är ens tur även om man befinner sig en bit från väntrummet, säger Sandra.
Tidigare ringde många patienter på porttelefonen trots att det var tänkt att de skulle ta en nummerlapp och vänta utomhus på deras tur. Numer används porttelefonen endast nattetid, övrig tid är dörren öppen in till väntrummet.
Bild: Ny och tillgänglig informatonsdisk.
Förutom olika anpassningar för bättre flöden och ökad sekretess har vi också installerat en ny receptionsdisk. Disken är utformad enligt Locums koncept som uppfyller höga krav på tillgänglighet, exempelvis anpassning för rullstol och tillgång till hörselslinga.
Vilka är fördelarna för personalen?
– Lokalerna är mer öppna nu och ger bättre uppsikt över väntrummet än tidigare. Det finns också en ny dörr som gör att personal snabbt kan gå ut i registreringsrummet och väntrummet vid behov. Arbetsmiljön har dessutom fått ett lyft tack vare höj- och sänkbara skrivbord, fortsätter Sandra.
Det är alltid en utmaning att genomföra ombyggnationer parallellt med pågående verksamhet och på akuten är det aldrig en lugn stund. Utöver ombyggnationerna för ett bättre patientflöde har det samtidigt också pågått installation av sprinkler, ny belysning och undertak i lokalerna.
– Det var lite stökigt och mer trångt än vanligt under en dryg månad och vi hade en tillfällig kassa på en annan plats. Men i det stora hela har arbetet flutit på bra, avslutar Sandra.
Bild: Sandra Melin från Tiohundra tillsammans med fastighetsförvaltare Magnus Alfredsson och projektledare Robert Magnusson.