Nya fräscha lokaler för sängcentralen

Två projekt blev ett och det resulterade i nya fräscha lokaler för sängcentralen med bättre flöden och förbättrad arbetsmiljö.

Sängcentralen kontaktade Locum med önskemål om att anpassa lokalen bättre efter verksamhetens behov genom att öppna upp och få en mer rymlig lokal. Samtidigt skulle Locum genomföra ett underhållsarbete och byta matta i den ganska eftersatta lokalen. De olika insatserna slogs samman till ett större projekt för att genomföra arbetet effektivt och med så lite störningar som möjligt för verksamheten.

Rummet.jpg

Vad har förändrats i lokalen?

Vi har tagit ner flera väggar och den totala ytan för sängcentralen har både blivit större och luftigare. Sängrengöringen har förbättrats med en spolplatta där sängar kan spolas och spritas. Och för att uppnå ett bra inomhusklimat, inte minst med tanke på tvättdelen, har också ventilationen setts över. Golv och väggar har fått nya ljusa ytskikt och belysningen kommer inom kort bytas ut mot energieffektiv LED-belysning, berättar Jonas Enberg, konsult på Locum.

Vad innebär förändringarna i lokalen för verksamheten? 

Arbetsmiljön blir klart bättre i den här lokalen tack vare nya funktioner för sängrengöringen och möjlighet till bättre arbetsflöden. Något som också betyder mycket för arbetsmiljön är att det blivit betydligt ljusare och fräschare, berättar Eva Boer, gruppchef patienttransporter, DSAB.

Sängcentral_människor.jpg
Bild: Jonas Enberg, Locum och Eva Boer och Helena Hult, DSAB.

Med en större och mer öppen lokal har vi kunnat se över och förbättra hela flödet för sänghanteringen dvs. hur sängar kommer in, rengörs, förvaras och hämtas av transportörer eller vårdpersonal. Vi får dessutom möjlighet att samla hantering och förvaring av sjukhusets textilier i den här lokalen. Idag sker packning av till exempel filtar och patientkläder på olika platser. Nu samlar vi hanteringen här och får ett bättre flöde och kortare transporter av de tunga textilvagnarna, avslutar Eva Boer.